Tuesday, November 4, 2008

Aktiviti Mengai Ikan...

Srkg ni kat titi serong dan kawasan sekitarnya dipenuhi oleh pemegai ikan puyu, keli, haruan dan tidak lupa juga ikan temekong yg orang x makan. Kalau ronda dari lepas asar sehingga menjelang maghrib, dapat dilihat masyarakat kampong menjalankan aktiviti yang menghiburkan ini. Aku juga tidak keberatan turut sama mengai ikan, tapi banyak dapat ikan temekong ja tp alhamdulillah, aku amik juga sebagai makanan untuk ikan keli yg aku bela.

Ada beberapa umpan yang digunakan. Keutamaan pemegai ialah menggunakan cengkerik. Tidak lupa juga udang dan cacing tanah. Ada jugak aku dok tengok ada sorang budak ni gunakan anak ikan sepat sebagai umpan, namun tiada ikan yang nak makan sebab anak ikan sepat tersebut terlalu besar untuk mulut ikan puyu. Hehehe…

Aktiviti ini akan diteruskan sehingga musim menuai kerana ketika musim menuai, air parit akan cetek dan aktiviti menggagau ikan sepat dilakukan. Aktiviti ini lazimnya akan disertai oleh rakyat yang berpengalaman dan bukn orang macam aku. Tidak lupa jugak, aktiviti menjala juga dilakukan ketika musim tersebut.

Sedikit sebanyak, aktiviti ini dapat mengeratkan hubungan rakyat dalam kampong.

Jom esok kita p mengai lagi… heheheehee

1 comments:

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 said...

Salam Ziarah, Ok gak design blog anda, saya blum dapat lagi the best
pascawanganbukitsentosa2.blogspot.com