Monday, July 21, 2008

Hydrofuel, Satu Alternatif Untuk Rakyat @ Untuk Mengkayakan Kroni???


Dalam minggu ini, boleh dikatakan setiap hari berita mengenai sistem “Hydrofuel” dipaparkan di media2 setelah Pak Lah meluluskan RM100 Juta ringgit bantuan untuk pemasangan sistem alat tersebut di kereta rakyat2 Malaysia.

Pekebenda “Hydrofuel” ini? Sebenarnya sistem ini telah mula diperkenalkan di negara kita dalam setahun yang lepas atas inisiatif dan kajian oleh Dr. Halim seorang anak tempatan. Kebanyakan rakyat tahu tentang sistem ini apabila ianya pertama kali diperkenalkan dalam berita di TV3. Aku pun tau time tu.

Kalau dilihat, sistem ini diperkenalkan sebagai alternatif rakyat untuk mengurangkan perbelanjaan untuk petrol sehingga 50%.

Hydrofuel merupakan proses elektrolisis yang menghasilkan gas Hydrogen. Air disalurkan daripada tangki 5 liter yang terletak di belakang kereta ke dalam bekas yang diletakkan di dalam enjin oleh pihak Hydrofuel. Bekas inilah merupakan nadi utama Hydrofuel bagi menghasilkan Hydrogen. Tangki 5 liter ini boleh digunakan untuk kegunaan sejauh 2000KM. Elektrolisis berlaku menggunakan 2 elektrod iaitu sebagai terminal positif dan negatif yang mempunyai perbezaan voltan mencukupi untuk meleraikan molekul air (H20) kepada H+H+O. Sumber tenaga adalah bateri 12 volt.

Proses elektrolisis ini menghasilkan gas Hydrogen dan disalur terus ke dalam enjin melalui sistem kemasukan udara “air-intake” dan melalui penapis udara “air filter” seperti biasa. Alat ini tidak akan menyebabkan enjin kereta anda rosak kerana gas Hydrogen hanya digunakan sebagai pemangkin pembakaran .Alat ini hanya boleh digunakan untuk kenderaan berkapasiti 2000cc kebawah (source from http://kereta.info/hydrofuel-2/).

Dengan adanya teknologi ini, ianya sedikit sebanyak bakal mengurangkan keperitan rakyat selaras dengan kenaikan minyak yang mendadak beberapa minggu lepas. Namun persoalan yang ingin ditimbulkan ialah adakah kenaikan harga minyak disebabkan oleh kerajaan ingin memperkenalkan sistem ini. Kerana sudah pasti, jika harga minyak masih pada paras dulu, maka rakyat kurang menggunakan sistem ini.

Namun persoalan itu adalah cetusan logik akal aku saja. Terserah kepada semua rakyat untuk menilai. Apa2pn, tahniah untuk Dr. Halim yang membanggakan negara kita atas ciptaan beliau ini.

0 comments: