Friday, October 17, 2008

Cara Pemerintah Yang Dimahukan...

ari tu time dengar ceramah Mat Sabu kat Markas Tarbiyyah PAS Titi Serong. 1st time aku dengan ceramah dari beliau, memang teruja, dengan fakta sejarah yang tidak dapat disangkal lagi.

Mat Sabu terangkan dengan details tentang sejarah kerajaan Islam dari Kerajaan Madinah sehinggalah kerajaan Uthmanniah Turki yang merupakan kerajaan Islam terakhir dalam kegemilangan Empayar Kerajaan Islam yang Gah dan Kuat satu ketika dulu.

cuma 1 yang pengisiannya, adakah kerajaan Pakatan Rakyat yang bakal tertubuh kelak (IssyaALLAH), pemimpin kerajaan terbabit menguruskan kerajaan persis atau dekat2 la cara pemerintahannya dengan kerajaan Islam Madinah dulu. Jadilah pemimpin yang memerintah yang dengan baik, yang memerintah kerana ALLAH, bukan kerana harta. Janganlah dibina Mahligai yang indah di dunia sebagai tempat tido depa di kala ada rakyat yang masih tido di pondok buruk tanpa ada yang peduli.
pemimpin tidak memerlukan mahligai yang besar, yang mewah, tetapi berusaha memimpin negara dan negeri dengan berpandukan cara pemerintahan kerajaan Islam Madinah dahulu, atau paling kurang, meniru pemerintahan kerajaan PAS Kelantan.
Moga pimpinan2 Kerajaan Perak dan negeri2 lain di bawah Pakatan Rakyat dapat memerintah dengan adil dan berpandukan cara pemerintahan Islam Madinah...

0 comments: