Monday, September 21, 2009

Alahai Zakat Fitrah...

Raya tahun ni menjadi permulaan aku p bayar duit zakat fitrah. Sebelum ni, arwah bapak aku yang bayaq. Kemudian bila arwah dah tiada, abang aku yang tolong bayaq. Tapi tahun ni dah depa pun raya kat umah mertua, nak x nak dah jadi kewajipan aku untuk bayar zakat fitrah. Tapi dah jadi kewajipan tiap2 tahun, family aku bayar zakat melalui PAS, bukan melalui Majlis Agama Islam.

Tetapi yang sedihnya, orang yang kutip tu. Bukan dia x jujur dan amanah, Cuma aku rasa pemilihan beliau untuk kutip zakat ni x tepat. Kreditibiti beliau memang x dapat disangkal lagi. Dari dulu lagi, tiap2 tahun beliau yang akan kutip. Tapi melihatkan keadaan kesihatan beliau, aku rasa pihak pentadbiran PAS patut melihat perkara ini. Bagi la orang lain untuk kutip. Bila aku p bayaq ari tu, beliau dok atas katil ja. Cakap pun dah x larat. Resit pun aku kena koyakkan. Tapi akad tu lancar la. So aku rasa pihak atasan patut menilai semua para wakil ini. Kesian kat beliau la. Bagi la kat orang lain yang dok kampung yang sihat. Aku x pa la pasal aku bukan dok kampung, klau x aku leh jadi wakil.

So bersedialah untuk lakukan perubahan. Kesianilah mereka yang telah tua, jangan bebankan mereka dengan kerja2 parti. Ok…

0 comments: