Wednesday, March 11, 2009

MB Perak Di Titi Serong II...


Assalamualaikum…

Pertama sekali aku mintak maaf kat sya sebab aku x kenai dia, al maklum la aku bukan la orang kenal sangat, depa pn x kenai aku, cenangau ka, al-banjari ka, MSK ka, Sya ka mana depa kenai aku, tapi kehadiran depa kecuali cenangau kat Markas Tarbiyyah PAS Titi Serong membolehkan aku nmpak depa dengan lebih dekat, mendekati para reporter dari Blogger@Perak secara lebih dekat. Ternyata kerdilnya aku sebab amik gambar pakai handphone ja, tapi depa guna SLR dan Camcorder… Huhuhu… Apa2pun tahniah aku ucapkan pada depa sebab sanggup turun padang untuk mencari bahan berita yang telus dan penuh kebenaran… ;-)

Setelah aku turun mendengar ceramah dari MB Perak pada petang semalam, sekali lagi aku turun pada malamnya untuk sama-sama merasai kehangatan suara rakyat dalam memperjuangkan kebenaran. Malam itu, antara yang menyampaikan ceramah ialah YDP PAS Parit Buntar, Ayahanda Haji Harun, YB Titi Serong, Ah Bee iaitu wakil kelab penyokong PAS Bagan Serai, Saifuddin Nasution dan MB sendiri.

Aku tertarik dengan ucapan awal Ah Bee yang bersyukur pada ALLAH S.W.T kerana diberikan peluang berucap pada malam itu. Tersentak aku dan para hadirin yang lain bila Ah Bee ni mulakan ucapan dia mcm tu, tetapi itulah, bila mana orang menghormati pegangan agama orang lain, itu yang sebenarnya perlu dilakukan oleh kita semua. Ah Bee juga memberitahu sebab dia menyokong PAS. Antaranya dia bagitau pada dia, PAS ialah Perpaduan Antara Semua (PAS).

YB Titi Serong pula mengulangi apa yang diperkatakannya pada petang tadi, Cuma dihadkan kepada dua contoh penderhakaan UMNO kepada Institusi Raja kerana masa tidak mengizinkan. Namun tona kata yang bersemangat beliau pada malam itu membuatkan aku terus bersemangat menunggu… ;-)

Ahli Parlimen Machang, Saudara Saifuddin Nasution pula melaporkan kandungan bajet mini 2009 yang dibentangkan oleh Najib Mongolia pada sidang Parlimen pada siang hari tadi. Aku pun akui, sememangnya bajet ini dibentangkan untuk mengurangkan dan menyekat sementara kenaikan barang-barang makanan seperti gula, tepung dan sebagainya. Dan sudah tentu, peruntukan dari bajet mini tersebut akan menjana keuntungan besar kepada Tauke2 Cina di Malaysia. Apa yang diperoleh oleh rakyat adalah kecil berbanding dengan keuntungan yang diperoleh oleh Tauke2 tersebut. Inilah sebenarnya yang diinginkan oleh depa, nak bagi untung kroni2 depa. Namun, sesuatu yang memeranjatkan aku ialah kelulusan 10 lesen judi “special draw” oleh Najib Mongolia pada Oktober 2008 yang mana menjana cukai judi lebih dari RM77 Juta dan hasil janaan tersebut dikhabarkan akan digunakan untuk kesihatan, pembangunan dan pendidikan untuk rakyat. Alamatnya sapa yang dapat duit ni guna duit haram untuk belajar, maka x berkat la depa after graduate or sebagainya… Huhuhuhu… Namun itulah yang tidak dilihat oleh kerajaan BN la ni, xdak halal dan haram, mana yang dapat kira ok la, tapi pada aku, ianya sesuatu yang amat dikesali kerana wang haram dilaburkan untuk rakyat. X berkat la hasilnya. Hope2 aku dan rakyat yang lain tidak menerima tempias duit haram ini.

Dalam pada itu, AP dari Machang juga membongkarkan kisah fail sulit PDRM berkenaan keterangan dari 2 Plantif kes pembunuhan Altantuya yang bocor dan disiarkan dalam akhbar perdana Perancis dan kemudiannya disiarkan dalam akhbar Suara Keadilan yang aku x sempat nak beli… huhuhu… Persoalan yang timbul ialah mengapa fail sulit itu boleh sampai kepada akhbar berkenaan dan apabila ditanya kepada Menteri Luar mengenai perkara ini, menteri tersebut tidak menjawabnya. Kira betul la laporan akhbar Perancis tu kan, klu x sure Kerajaan Malaysia akan sue akhbar berkenaan. Beberapa lagi pendedahan isu pemberian tanah kepada orang cina yang dibangkitkan oleh UMNO ditangkis oleh AP Machang ini. Antaranya beliau musykil kenapa pemberian tanah kepada orang cina di Perak diperbesar-besarkan dan menjadi isu yang panas sedangkan UMNO juga memberi tanah kepada tauke2 cina di Genting Highland, Bukit Tinggi, Bukit Bintang, Pulau Pangkor dan sebagainya. Salahkan kerajaan PR Perak memberikan tanah kepada orang cina yang miskin yang telah menduduki tanah itu selama lebih 60 tahun sedangkan UMNO memberikan tanah2 dalam jumlah yang banyak kepada tauke2 cina. Di manakah keadilan yang sebenarnya? Sepatutnya UMNO malu dengan tindakan depa yang mengorbankan tanah rizab melayu kepada tauke2 cina tersebut. Satu lagi ialah strategi UMNO yang akan memainkan isu 3R (Race, Religion and Royal @ Kaum, Agama dan Raja). Tak percaya??? Percaya atau tidak, tunggu saja di Bukit Gantang kelak ;-). Itu ja yang aku ingat Saudara Saifuddin kata, biasa la aku mana la bawak pen, kertas or Camcorder… huhuhuhu… :-(

Dalam pada itu, individu yang paling ditunggu pada malam itu tentulah MB Perak yang SAH, Datuk Seri Ir Mohd Nizar bin Jamaluddin yang memuncakkan ceramah pada malam itu dengan jayanya. Ceramah yang dimulakan dengan sepotong ayat dari Al-Quran membuatkan hati aku terdetik berkata dalam hati, “dialah pemimpin yang aku tunggu-tunggu”. Dengan penuh semangat, beliau menerangkan kenapa perlu rakyat marah dan benci kepada UMNO dan 5 individu (Najib, Zahid, penasihat undang2 perak, s/u perak dan sapa ntah sorg lagi). Seronok aku bila dengaq MB dengan penuh semangat mengajak pendengar beliau yang masih menyokong UMNO agar berhenti menyokong parti yang kononnya memperjuangkan agama, bangsa dan negara itu. Tambahan beliau, rakyat perlu bersatu hati dalam menenggelamkan Najib Mongolia dengan membantu jentera di Bukit Gantang dalam pilihanraya kecil nanti dengan memenangkan PAS dan mengkafankan UMNO di tempat tersebut.

Ceramah yang dimulakan lebih kurang pada jam 10 malam itu tamat pada jam 12.30 tengah malam dengan kepulangan para penceramah ke destinasi yang tidak aku ketahui. Hehehehe…

Akhir kalam, ceramah yang dihadiri oleh ribuan rakyat (dlm al-banjari dikatakan 15 ribu rakyat yang mai) sehingga memenuhkan ruang Markas yang luas itu dan melimpah hingga ke luar dari kawasan markas terbabit membuktikan sokongan rakyat yang kuat khususnya kepada MB Perak yang SAH dan Pakatan Rakyat pada amnya. Moga gelora sokongan rakyat ini akan menumbangkan kerajaan haram Perak tidak lama lagi…

Salam reformasi untuk semua rakyat… ;-)

Hadapi Dengan Senyuman… ;-)

Note: Nak puji YB Tebok Haji Musa a.k.a ketua kampung aku, Haji Said bin Ismail yang aku rasa seorang pemimpin yang baik kerana beliau boleh menjadi Imam, Khatib, Ketua Kampung, Ketuai talkin orang yang meninggalkan bahkan mampu mengubati penyakit misteri dengan bantuan kalam suci dari Al-Quran… ;-)

p/s: kepada cenangau aku sememangnya bukan ThatGuy kerana aku adalah aku. ;-)

kepada semua blogger@Perak, teruskan usaha hangpa… ;-)

0 comments: