Monday, March 9, 2009

PPSMI...


PPSMI... Isu yang sedang hangat diperkatakan. Samada oleh blogger, media prima, RTM dan sebagainya. Kali ini aku nak kongsikan pengalaman menjadi guru sementara di sebuah sekolah menengah di utara tanah air...

Aku ditugaskan menganti seorang cikgu yang bercuti kerana bersalin, subjek yang beliau ajar ialah matematik dan sains. So kena la aku ajar subjek tu. Kebetulan kedua-dua subjek berkenaan memerlukan aku mengajar dalam bahasa Inggeris dan aku memulakan pengajaran hari pertama aku dengan speaking r. Namun yang dikesali, speaking aku itu tidak didengari secara jelas @ tidak difahami @ apa2 je la, lastly ada antara pelajar itu yang bagitau aku untuk mengajar dalam bahasa Malaysia sebab depa x faham speaking aku tu... hehehehe...

So adakah salah guru-guru bahasa Inggeris yang mengajar mereka sebelum ini tidak melaksanakan tanggungjawab depa dengan baik? Atau pelajar-pelajar tersebut yang perlu dipersalahkan kerana tidak dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik?

Ketika aku menjadi pelajar sekolah menengah, aku belajar semua dalam bahasa Malaysia kecuali bahasa Inggeris itu sendiri. Hehehehe... dan ketika di universiti, aku diterapkan pembelajaran dalam bahasa Inggeris keseluruhannya kecuali subjek agama. Aku tidak merasakan ianya menjadi satu masalah kerana GPA aku untuk first sem diploma aku ialah 3.57. Kekurangan penguasaan dalam bahasa Inggeris aku terbukti tidak merencatkan kecemerlangan aku.

Kesimpulan sementara untuk isu
PPSMI ini, aku rasa Menteri Pelajaran perlu turun ke padang, menjadi guru sekurang-kurangnya seminggu dan mengajar subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris kepada pelajar-pelajar Melayu khususnya dan setelah abis seminggu tersebut, buatlah ujian untuk menguji tahap pemahaman mereka. Aku gerenti 50% pun depa x dapat cabai, unless budak2 yang diajar itu dari kelas rancangan khas.

Akhir kalam, jangan cepat melatah, turun ke padang dan alami sendiri masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar. Janganlah dok buat sidang media, @ wait orang bawah untuk bagi laporan. Orang Jepun, Korea, Jerman dan sebagainya berjaya walaupun depa guna bahasa depa sendiri. Jangan hanya memperjuangkan martabat Melayu dan kedaulatan Raja Melayu kalau masalah PPSMI ini tidak diselesaikan segera.


*tanyalah guru diperingkat akar umbi untuk mengetahui masalah sebenar pelajar-pelajar, jangan ditanya pada pegawai yang selesa duduk di atas kerusi di pejabat yang berhawa dingin.
*jangan hanya syok sendiri berkata prestasi pelajar dalam
UPSR, PMR dan SPM meningkat ketika PPSMI diterapkan dalam sistem pendidikan kerana rakyat seantero Malaysia bukan rakyat yang bodoh dan boleh ditipu lagi seperti dahulu.


Sekian, terima kasih...


Hadapi Dengan Senyuman ;-)

0 comments: